Wspinając się na wyżyny intelektu, łatwo jest stracić poczucie stylu.
Wielu spotykanych przeze mnie profesjonalistów, przedsiębiorców dowiaduje się już w dzieciństwie, że umiejętność autoprezentacji wiąże się z próżnością – jest zatem zbędna. Brak akceptacji dla oryginalności powoduje, że osoby te w dorosłym życiu wyglądają na niezadowolone, w wyrażaniu siebie są po prostu nudne.
Nie są świadome, że ich sposób ubierania odbiega od oczekiwań związanych z pełnioną rolą. Każdy przedsiębiorca, ujawniając w internecie kim jest, staje się osobą publiczną a tym samym jest widzialnym ambasadorem marki firmy. Każdy przedsiębiorca potrafi się wystroić i wyglądać glamour, ale w budowaniu wizerunku marki najbardziej znacząca jest konsekwencja, to jak ubierasz się na co dzień. Liczy się Twój styl.
Brak stylu – czyja to wina?
Negatywny wpływ na poczucie stylu mogą mieć gusta innych osób. Jeśli mamy niską samoocenę, pozwalamy mężowi, żonie, przełożonym, sprzedawcom i stylistom podważać słuszność własnych decyzji. Przyzwyczajenie z dzieciństwa, studiów, lenistwo, brak funduszy, wymagania związane z zawodem – wszystkie te czynniki utrudniają wyrażanie się za pośrednictwem osobistego stylu.
Tradycyjny strój biznesowy, naśladuje sposób ubierania się ludzi władzy, jest statyczny i z biegiem lat tysiące osób, jak nie miliony upodabnia się do siebie. Właścicielka firmy produkującej domowe przetwory owocowe wygląda tak samo jak prezeska firmy informatycznej. Czy potrafimy w niebanalny sposób wyrażać siebie?
Trendy społeczne określają to co nosimy i jak się prezentujemy światu. Świat pracy bez wątpienia przechodzi dużą zmianę. Widzimy u młodszych tendencję do nieformalnego podejścia do życia. Tworzy się elita luzaków i następuje polaryzacja podejścia do własnego wyglądu. Naturalność rozumiana jako bycie sobą a z drugiej strony ubrany w granatowy uniform profesjonalizm.
„Styl – każdy kto go ma, posiada coś niezwykle ważnego: oryginalność”. – Diana Vreeland
Osobisty styl to sposób uwidaczniania własnej osobowości – prosta metoda powiedzenia innym, jak postrzegasz siebie. Skrajności, czyli wygląd naturszczyka w czasie wolnym lub wygląd biznesowego profesjonalisty w godzinach pracy, prowadzi do braku spójności przede wszystkim w postrzeganiu samej siebie.
Twój osobisty styl marki przyniesie najlepsze efekty, gdy:
- będzie odzwierciedlał, to w co wierzysz i Twój codzienny styl życia,
- będzie harmonizował z Twoja osobowością i naturalnym codziennym zachowaniem,
- będzie dopasowany do charakteru usług, produktów, które oferujesz,
- będzie wyrażał Twoją rolę oraz prawdziwy status społeczny,
- będzie odzwierciedlał Twoje sprawdzone i wiarygodne kompetencje,
- będzie oznaką szacunku wobec oczekiwań klientów, pracowników, obserwatorów marki.
Do wykreowania osobistego stylu marki osobistej potrzebny jest proces budowania marki, czyli poznanie siebie, określenie własnej tożsamości i stworzenie spójnej narracji na swój temat i firmy.
Teraz, gdy wykreowałaś swoją markę, pora się nią pochwalić. Pozbądź się oporów i fałszywej skromności. Informuj otoczenie, jakie wartości wyznajesz.
Przed Tobą ważne wyzwanie biznesowe – pokaż Klasę!